Tartalomfejlesztés
Már több cikkben is felvetődött a weboldal tartalmának szerepe. A Seobaglyak is sokat vitatkoznak azon, hogy milyen is a jó tartalom. Ezúttal megismerkedhetünk a tartalomfejlesztés legfontosabb szempontjaival. Ebben „Gazda” lesz segítségünkre.
Nem szükséges spekulatív weblap fejlesztőnek lenni ahhoz, hogy fejtörést okozzon a weboldal tartalmi elemeinek fejlesztése. Mit nevezünk tartalomnak ? Mennyi és milyen nívójú tartalom szerepeljen az oldalon?
Jelen cikkemben ezt a témát próbálom körüljárni.
Mit nevezünk tartalomnak ?
Általánosságban elmondható, hogy a honlapkészítés piac meghatározó szereplői tartalomnak a weboldalon található mondatokba rendezett szövegtesteket hívják. Emellett tartalomnak nevezhető a szövegeket kiegészítő egyéb informatív elemek, mint pl a képek (illusztrációk), videók (demonstrációk), táblázatok is.
Nem tartoznak a tartalom halmazába a weboldal dizájnelemei, forráskódja, template-je, menüelemei, a navigáció leírása, illetve a minden oldalon előforduló leírások.
Milyen színvonalú tartalom szerepeljen az oldalon ?
Nos, minden weboldalra kivétel nélkül igaz az, hogy a szöveget tekintve legyen minél magasabb „irodalmiságú” az anyag. Ezalatt legelső sorban azt értjük, hogy a szövegek legyenek értelmes mondatokba rendezettek, megfelelően központozva, és helyesírási hibáktól mentes.
Ez nem pusztán azért fontos, mert a GoogleBot szemantikus algoritmusai vizsgálják ezeket a mutatókat, hanem a látogatói élmény fokozása miatt is. Senki sem szeret összevissza megszövegezett, töredezett mondatokból álló, helyesírási hibáktól hemzsegő szöveget olvasni.
Amennyiben úgy érezzük nincs meg a megfelelő irodalmi vénánk a hibátlan szöveg megírásához, legjobb ha megkérünk egy megfelelő tudású ismerőst, hogy korrektúrázza azt.
További kérdés a honlapkészítés folyamán a szleng kifejezések használata. Javaslatom szerint, amennyiben nem kifejezetten fontos a weboldal stílusa szempontjából a szlenghasználat, akkor kerüljük el. Számtalan oka van ennek, ezekre most nem térnék ki.
Mostanra tehát weboldalunk tartalma nyelvtani hibáktól és szlengektől mentes, értelmesen megfogalmazott, összefüggű szöveggé vált, nézzük tehát azt hogy :
Mennyi tartalom szerepeljen az oldal?
Itt mindjárt viszontkérdés hogy mi az oldal célja? Azonban mielőtt erre kitérnénk, néhány általános direktívát lefektetnék.
Bár ösztönünk azt súgná hogy több szöveg = jobb oldal, ez nem igaz. A honlapkészítés során sokszor igaz a „kevesebb több” szabály.
Javaslatom, hogy bármiről is készítsük leírásainkat, igyekezzünk feszesre húzni a szövegeket, minél kevesebb ismétlés és feleslegesen terjengő leírások legyenek benne.
A szövegek mennyiségét illetően a honlapkészítés során fontos szempont hogy mi az oldal célja.
Amennyiben információs oldalt készítünk (pl. hobbinkhoz kapcsolódó adatokat, leírásokat teszünk rá) akkor némileg lehet terjengősebb a szövegezés, mivel feltételezzük hogy az oldalt csak az látogatja, aki eleve kíváncsi a teljes tartalmára, esetleg külön élvezi ha nem csak a legfeszesebb legszárazabb szövegeket olvashatja.
Azonban amennyiben céges bemutatkozó oldalt készítünk, netalán rögtön el is szeretnénk adni egy szolgáltatást vagy terméket, úgy javaslatom ténylegesen a lehető legkevesebb felesleges sallang.
Összefoglalva elmondható, hogy a honlapkészítés során a tartalom fejlesztésére a következő aranyszabály vonatkozik : „minél magasabb irodalmiságú, és hibátlan nyelvtannal rendelkező, ugyanakkor feszes, gördülékeny és minél rövidebb szövegelemek szerepeljenek”
Ezen aranyszabály mentén egyaránt pozitív visszajelzést fogunk kapni a látogatóinktól és a Google-től is.
Gazda