Az autófényezés menete
Az autófényezés rendkívül kényes kérdés és téma, hiszen mindenki szeretné, ha járműve makulátlanul fessen akár egy sérülés után, akárcsak egy általános újraszínezésből kifolyólag. Kevesen tudják azonban, hogy a gyakorlatban miként is fest, hogyan zajlik egy autófényezés. Az alábbiakban ezt foglaltuk össze röviden!
A megfelelő előkészítés az alapja mindennek
Az autófényezést sosem szabad szak avatatlan kezekre bízni, hiszen abból kis híján katasztrófa is kisülhet, így a legfontosabb, hogy mindig profi, gyakorlott szakemberhez vigyük autónkat, ahol megfelelő felszerelések állnak rendelkezésre a munka elvégzéséhez. A megrendelés első lépéseként egy általános állapotfelmérést során az autót a mesteremberek felkészítik a fényezésre, egyszóval az festeni kívánt felületről minden olyan elem eltávolításra kerül, ami akadályozhatja a festést. Díszlécek, kilincsek, lökhárítók, minden leszedésre kerül, bizonyos esetekben pedig még az ablaküvegeket is ki kell szedni, de ez függ a javított felülettől, illetve gyakran az autó típusától is.
Ezekre főként azért van szükség, mert a fényezés így nem lehet tökéletes, a festék ezáltal könnyen felhólyagosodhat az ilyen területeken. A dolog tovább nehezíti, ha belső fényezésre is sor kerül, ilyenkor ugyanis a kocsi belsejéből is mindent ki kell pakolni, a motortér festése esetén pedig még a motor is kiemelésre kerül. Ez utóbbi a legköltségesebb és legmunkaigényesebb feladat.
Ha mindezek elkészültek, akkor kezdődhet az előkészítés második fázisa, a csiszolás, majd az alapozás. Ilyen esetekben az addigi festék eltávolításra kerül a nyers felületig, hogy új alapozóréteget lehessen felvinni. Ilyenkor lehetőség van a kisebb hibák, avagy horpadások és sérülések makulátlan eltávolítására is akár gittel, akár lakatosmunkával. A minőségi fényezés szempontjából ez a folyamat a legfontosabb, a jó előkészítés ugyanis mindig jó eredményt szül!
Autófényezéshez ajánljuk:
A festés
A csiszolás és javítás után egy üvegszálas kittréteg kerül felhordásra, majd felfújásra kerül a füller néven ismert kitöltő anyag, ami egy vastagabb tapadó réteget biztosít a külső festés számára. Ez garantálja az egyenletes felület mellett a festés tartósságát is. A tényleges fényezés csak ezt követően kezdődhet meg egy megfelelő hőmérsékletű, a külső hatásoktól maximálisan védett és elzárt kamrában, avagy a fényezőkabinban. Ez azért fontos, mert a levegőben lévő legapróbb porszemek is csúnyán meglátszanak a friss fényezésen, amit a kamrával, illetve az autó előzetes megtisztításával kerülhetünk el.
Az autóra egy szórópisztoly segítségével csak ezt követően kerül felhordásra – 2-3 bar nyomáson – a festék, méghozzá több rétegben. Miután – színtől függően – két-három alkalommal átfújtuk az autót, következik a lakkozás, és ha felvittük az utolsó réteget is, jöhet a szárítás, ami a speciális fényezőkabinban történik, és ilyenkor 60 fok feletti hőmérsékleten, 30-40 percig marad az autó, hogy a festék teljesen megszáradjon. A szerelés már ekkor megkezdődhet, de további 24-36 óráig várni kell a használatba vétellel, a festéknek ugyanis eddig tart teljesen kikeményednie.