Seobaglyak és a spam

2011.02.01.Seobaglyak verseny

Eredetileg az e-mail-ek egy csoportjának elnevezése volt a spam, egészen pontosan a „kéretlen leveleket” hívják így. Ezek a főleg reklámcélú irományok napjainkban is a teljes e-mail forgalom jelentős hányadát teszik ki. A Seobaglyak munkája, a keresőoptimalizálás kapcsán viszont egy kicsit tágabb értelemben tárgyaljuk a spam fogalmát.

Seobaglyak és a spam

Kissé furcsának tűnhet első olvasásra, de a SEO és a spam e-mail célja ugyanaz, a látogatók, ügyfelek vagy vásárlók megnyerése, weboldalra való irányítása. Míg a spam levél közvetlen módszer, addig a keresőoptimalizálás közvetett, hiszen a hatás a Google keresőn keresztül érvényesül. Utóbbi előnye, hogy olyan látogatókhoz jutunk el, akik valóban azt keresték, amit mi nyújtunk nekik.

A Seobaglyak természetesen nem e-mail spam-et használnak, mert nekik linkek kellenek. A fogalom így kiszélesedik különféle link elhelyezési praktikák csoportjává. Általában ezeket a legtöbb szakmabeli nem tartja elegánsnak, sőt elfogadhatónak sem. Ráadásul a legtöbb ilyen módszer hatása is megkérdőjelezhető. Valójában ezek mind egy-egy felkínált lehetőség, funkció használatát jelentik, de nem teljesen annak meghatározott célja szerint.

Az első és talán legelterjedtebb technika a fórum spam használata. A felhasználói profilba, hozzászólások aláírásába vagy éppen magába a hozzászólásba helyeznek el linket. Persze ez egy bevett szokás a fórumokon, akkor mitől spam? Az alkalmazónak nincs más célja a fórumon csak a linkjének elhelyezése és így a haszonszerzés. Lágyabb verziója, mikor megpróbál bekapcsolódni a fórum életébe és így – relevánsnak beállított – hozzászólásokban jeleníti meg linkjét. A fórumok többsége nem tolerálja és szankciókkal védekezik ez ellen.

A blog hozzászólásokban elhelyezett linkek jelentik a következő csoportot. Ezek értéke keresőoptimalizálási szempontból alacsony, mert a legtöbb esetben „nofollow” attribútummal ellátottak a linkek. Ez annyit tesz, hogy a kereső számára jelzi a tulajdonos, hogy a link nem megbízható, nem követendő. A hozzászólás minősége itt is változó, az igazán keményen művelők már automatizált módon küldözgetik, így a véleményezett tartalomhoz már semmi köze nincs. Szerencsére a legtöbb blogger megjelenés előtt moderálja ezeket, illetve különféle „captcha” megoldásokkal is akadályozza a módszert.

Linkkatalógusokkal is próbálkoznak spamerek, ez azonban többnyire a humán elfogadás miatt kudarcot vall. A maradék automatikus megjelenést biztosító linkgyűjtemény pedig pont a spam-ek hatására válik értéktelenné.  Ide sorolnám azokat is, akik a Wikipedia oldalait nézik linktárnak. Szerencsére ezeket a próbálkozásokat szerkesztők nagyon gyorsan orvosolják. Mindenesetre állandó bosszússágot jelentenek az ilyen módszerekkel próbálkozó Seobaglyak a katalógusgazdáknak.

Akadnak más egyéb lehetőségek a nem odavaló, de könnyen megszerezhető linkek gyűjtésére, akár egy reklámcsík használatát is idesorolhatjuk. Nagyon nehéz meghúzni a határvonalat a spam és a nem spam módszerek között. A SEO művelőinek véleménye sem egyezik meg abban, hogy mi az elfogadható és mi nem az.