Seobaglyak és a PageRank mánia

2011.02.10.Seobaglyak verseny

A keresőoptimalizálás témakörének legismertebb mérőszáma a PageRank. Bár a weboldal találati pozícióját befolyásoló tényezők sokaságának csak egy részlete, mégis sokan azonosítják a SEO-val. Jómagam egyszerűen a keresőoptimalizálás melléktermékének tartom.

Sematikus PageRank Seobaglyaknak

A fenti ábra vicces formában mutatja be a Seobaglyak zöme számára oly fontos PageRank növekedését. Jól látható, hogy elsősorban az oldalunkra mutató linkektől függ az érték. Természetesen nem egyszerű mennyiségi szempontok alakítják, számos minőségi szempont alapján is osztályozza az eljárás a „back link”-eket. Itt jegyezném meg, hogy a Pagerank kifejezés egyaránt használt a publikusan megjelenített tizes skálán materializálódott számértékre, illetve a Google keresőalgoritmus alapját képező eljárásra.

Magát a Pagerank eljárást többféleképpen definiálhatjuk. Elsősorban weboldalak egymásra szavazásaként szokták magyarázni. A kiindulási pont ebben az esetben az, hogy minden weboldalnak van egy alap értéke, mely alapján szavaz az általa linkelt oldalakra. Tehát lényegében a PR az alapértékek újraelosztásával határozza meg egy-egy oldal minőségét. A másik magyarázat alapján pedig annak a valószínűségét számszerűsíti, hogy adott oldalra odatalálunk. Lényegében úgy foghatjuk fel, hogy az interneten linkeken át véletlenül bolyongó milyen eséllyel keveredik oldalunkra. Mindkettő magyarázat lefordítható a matematika nyelvére és így alkalmazható az oldalak rangsorolására.

A Seobaglyak egy része hajlamos munkájának eredményét a PageRank 10-es skáláján elért eredménnyel azonosítani, a laikusoknál ez még gyakoribb. Ebből következően nagy várakozás előzi meg a publikus PageRank frissítését, amikor is a Google szerverein az új weboldalra jellemző számok jelennek meg. A 10-es skála egyébként nem egyenlően elosztott rétegekből épül fel. A szintek felfelé haladva drasztikusan szélesednek, míg a PR1 és 2 között alig van különbség, addig a 6-os és 7-es érték között már évek munkájára is szükség lehet. Rengeteg weboldalon találkozhatnak a Seobaglyak a következő táblázathoz hasonlóval:

Megszerzett backlink-ek PR ==> 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Oldalunk PageRank-je ==> 2 101 18 3 1 1 1 1 1 1 1
3 555 101 18 3 1 1 1 1 1 1
4 3055 555 101 18 3 1 1 1 1 1
5 16803 3055 555 101 18 3 1 1 1 1
6 92414 16803 3055 555 101 18 3 1 1 1
7 0,5 millió 92414 16803 3055 555 101 18 3 1 1
8 2,8 millió 0,5 millió 92414 16803 3055 555 101 18 3 1
9 15 millió 2,8 millió 0,5 millió 92414 16803 3055 555 101 18 3
10 84 millió 15 millió 2,8 millió 0,5 millió 92414 16803 3055 555 100 18

Ennyire azért nem egyszerű a dolog, de jól példázza, hogy a szintek között milyen mértékben növekszik a különbség.

A publikus PageRank jelentőségét főként az adja, hogy ez azon kevés jellemzők egyike mellyel mérhető egy weboldal ereje. Linkcsere esetén például a Seobaglyak gyakorta ennek figyelembevételével kötnek megállapodásokat. Másfelől pedig több linkkatalógus esetén is a linkek sorrendjét meghatározó tényező, így magasabb értékkel jobb pozícióba kerülhet oldalunk hivatkozása.

Utolsó gondolatként csak annyit, hogy a keresőoptimalizálás célja a látogatók, ügyfelek és vásárlók oldalunkra irányítása a keresőben elfoglalt pozíciója segítségével, tehát a helyezések javítása a találati listán. A PageRank pedig a Seobaglyak munkája során keletkező „weboldal erő” mutatószáma. Sosem célszerű összekeverni a célt és a mérőszámot.